Dotter & Första Lyan

d ddTeater Fabula ger sig än en gång på nyskriven svensk dramatik. Vi har hittat två enaktare och sammanfört dem till ett hyreshus i Stockholms innerstad.

Dotter är ett relationsdrama om en dotter som är dotter till en dotter och där allt verkar gå igen. Den är skriven av Tove Alsterdal och sätts för första gången upp i Stockholm.
Båda rollerna i
Dotter spelas av Anna Molarin. Regissör Nicolas Mahé.

Första Lyan är ett drama där en ung man möter ett oväntat öde i sitt första egna hem. En hyresvärdinna som väntar sig mer än hyra i ersättning för att han får bo i lägenheten. Första Lyan är skriven av Vera Näsström och den får i och med denna uppsättning sin urpremiär.

Rollerna spelas av Susanne Rhodiner och Robert Alsterdal. Regissör Siri Beer Boman.
Dotter och Första Lyan, spelas På Pygméteatern under åtta föreställningar med premiär 6 november.

En regissörs tankar kring Dotter

Med Dotter visar vi förhållanden på nära håll och människan när den är som mest sårbar, dvs. i konflikt med sig själv och sitt arv. Som regissör vill jag visa hur en människa brottas med sina egna demoner och änglar och där teater för mig är en tragisk intim berättelse.

På scenen ser vi två människor som genom att visa upp konflikten sinsemellan brottas med sina egna konflikter: att vara sig själva. Finessen är att de relaterar alltid till en annan person som de känner sig skyldiga mot, sin mamma. Ens konflikt går i någon annans konflikt och till slut känns det som att vi alla brottas mot samma sak och aldrig kommer framåt… Dottern är trots allt dotter till en mamma som i sin tur är dotter till sin mamma!

Båda karaktärerna i pjäsen – som spelas av samma skådespelerska – gör sig starkare än de är fast på olika sätt; den ena genom att skämta bort sitt eget liv och den andra genom att ta sitt liv på största allvar för att försöka fly ensamheten.

En regissörs tankar om Första lyan

Första lyan är berättelsen om en kvinna som våldför sig på en man, i detta fall en äldre kvinna och en yngre man. Mellan humor och obehag, hopp och förtvivlan ställs frågorna om vad som driver Maud att göra som hon gör och vad som ligger bakom hennes, men även Isaks beslut och handlingar.

Efter att jag läst Veras text av en slump kunde jag inte släppa den, den väckte så mycket tankar och frågor som jag bara var tvungen att få svar på. Att pjäsen väcker frågor blev vi dessutom varse då vi gjorde en reading av den med publik. En äldre man i publiken ställde frågan: ”Finns det verkligen såna kvinnor?” Jag tycker hon är otäck! Frågeställningen är spännande och den har vi bl.a. tagit fasta på och arbetat vidare med, för att förstå pjäsen och dess karaktärer.

Ur den ibland obehagliga dialogen kommer det fram att världen inte alltid är som den ter sig, att det inte alltid är på mannens villkor. Detta i sig gör texten originell.

Jag hoppas ni, som publik, ska uppleva en blandning av humor och allvar men också en viss obehagskänsla. Att ni, precis som Maud och Isak, kastas lite mellan hopp och förtvivlan under pjäsens gång.

Välkomna!

Medverkande 

Dotter
Dottern & Mamman – Anna Molarin
Regi – Nicolas Mahé
 

Första Lyan
Maud – Susanne Rhodiner
Isaak – Robert Alsterdal
Regi – Siri Beer Boman
Regiassistent – Bengt Carlvik

Scenografi & Kostym – Cecilia Sandstedt
Producent – Kerstin Beer
Produktionsassistent – Åsa Lé Mon