Första varningen

Stockholms kanske minsta teater, Teater Fabula, sätter i mars upp en pjäs av en av världens största – August Strindberg. Komedin Första varningen har premiär den 14 mars på Pygméteatern på Vegagatan 17 vid Odenplan.

Strindbergs Första varningen är enligt författaren själv en komedi, som handlar om ett olyckligt äktenskap, präglat av svartsjuka och misstänksamhet. Vi gillar att Strindberg trots sin egen svartsjuka kostar på sig att driva med sin egen ”sjukdom”. För med hjälp av de fyra karaktärernas olika relationer till varandra blir pjäsen komisk.

Första varningen är en klassiker, som just därför håller än idag. Vi skrattar och förundras av pjäsens karaktärer och kan allt känna igen oss i vissa saker trots att 124 år har gått sedan den skrevs, säger regissör Siri Beer Boman.

Föreställningen glöder av eld i så väl regi som i scenografi. Men elden kan också stå för kärlek som Siri menar att pjäsen egentligen mest handlar om.

Föreställningen inleds med en improviserad dialog mellan de två huvudpersonerna Olga och Axel Brunner. Ensemblen hoppas att Strindberg vänder sig av välbehag i sin grav.

Välkomna ner i teaterns värld och tillåt dig förflyttas till 1892 och Strindbergs samtid för en stund.


Handling

Hur ofta har jag inte önskat att du redan var gammal och ful, att du hade fått kopporna, förlorat tänderna, bara för att jag skulle få behålla dig för mig själv och se ett slut på denna oro, som aldrig överger mig.

Första varningen utspelar sig som så ofta i författarens liv på ett pensionat. Vi tar del av Herr Brunners uppgörelse med makan Olga dagen efter en fest där hon som sångerska dragit till sig mer beundran än han tillåter. En bukett rosor från en av beundrarna ligger och väntar på hennes frukostbord. Brunner beklagar att hon fortfarande blir uppfattad som ung och vacker och därmed är en osäker ägodel. Han hotar med uppbrott, det sjunde i ordningen under deras 15 år tillsammans, och börjar packa för resan.

Baronessan, som äger pensionatet, har noterat Axels olycka, och försöker få Axel att istället leva med henne – men även hennes dotter, Rosa, är förblindad av kärlek till Axel. Deras ansträngningar att försöka vinna Axel, kommer till fru Olgas kännedom…

Regissörens ord

Strindberg min herre, ni fascinerar mig med ert sätt att se på kärleken, kvinnan, äktenskapet och världen. Men också på det sätt ni skriver texter. Inte hade jag trott att ni skrev komedi. Men se det gjorde ni. Ännu en gång har ni förvånat mig. Jag hoppas att ni och vår publik ska finna denna uppsättning av er pjäs Första varningen underhållande och att vi lyckas locka till en del skratt. Ni, herr Strindberg har lyckats göra fantastiska porträtt av man och hustru samt hyresvärdinna med dotter. Och är det inte så att vi även kan skönja herr Strindberg själv i huvudrollen som herr Brunner och är det egentligen inte fru von Essen som här porträtteras av Olga? Stort är det trots allt att du vågar, kan och vill ge av er själv i denna pjäs och kanske är det just det som gör det så underhållande. Det har varit en fröjd att få arbeta med denna pjäs och fantastiska text. Att den dessutom bara är en akt har i sig varit en utmaning. Det är mycket som ska berättas på ca.30 min. Men har man så fina förutsättningar som jag haft som regissör, med skådespelare som gjorda för sina roller kan inte arbetet bli mer än lustfyllt. Jag hoppas att ni, kära publik, ska finna samma tillfredställelse när ni lämnar teatern som jag. Och självklart även ni herr Strindberg…

Medverkande

Olga Brunner Helen Stark

Axel Brunner Tommy Roos

Baronessan Annika Ingeson

Rosa Emma Olofsson

Regi: Siri Beer Boman

Scenografi & layout: Cecilia Sandstedt

Kostym: Katarina Hultgren

Ljusdesign: Siri Beer Boman & Åsa Lé Mon

Producent: Åsa Lé Mon